Sabtu, 1 Disember 2012

7 Tips Penjagaan Bateri Komputer Anda.

Bagi pengguna laptop atau netbook, penggunaan bateri adalah satu kemestian jika tiada bekalan elektrik. Adakah anda semua tahu yang jangka hayat sesebuah bateri bergantung kepada tahap penggunaan harian? Untuk memastikan bateri itu boleh digunakan dalam jangka masa yang lama memerlukan anda tahu bagaimana cara penjagaannya. Dan hari ini admin ingin berkongsi
pada anda diluar sana bagaimana cara untuk memanjangkan hayat sesebuat bateri dan prestasi bateri tersebut. Bagi sesiapa yang tidak menjaga bateri laptop mereka, anda semestinya perlu tahu berapakah harga sesebuah bateri tersebut di Malaysia dan dimanakah boleh mendapatkannya (pastinya mahal). Praktikkan tips penjagaan bateri seperti dibawah.

1. Charger/AC Power.

Jika anda berada dirumah, digalakkan untuk menggunakan AC Power selain dari menggunakan sumber elektrik yang datangnya dari bateri. Carilah tempat yang berdekatan dengan sumber elektrik sebelum menggunakan laptop. Kalau boleh bila pakai plug, tanggalkan bateri dari laptop.

2. Kawal Suhu Laptop
Apabila menggunakan bateri, pastikan suhu laptop tidak terlalu panas. Jika suhu laptop terlalu tinggi/panas, ini akan menyebabkan kipas dibahagian bawah laptop berpusing lebih pantas daripada biasa. Perlu juga dipastikan yang ruang pengudaraan tidak terhalang dengan kotoran ataupun terlalu rapat dengan permukaan bawah komputer. Anda dinasihatkan supaya tidak meletakkan komputer seperti netbook/laptop di atas tilam kerana boleh menghalang udara panas keluar dari komputer. Ini akan menyebabkan udara panas yang terhasil dari laptop akan berada disekitar itu sahaja. Sebaik-baik, condongkan laptop korang untuk memberi ruangan udara yang luas.

3. Kawal Kelajuan CPU.

Anda boleh mengawal/mengurangkan kelajuan CPU semasa menggunakan bateri. Untuk melakukan sedemikian, anda perlu ke Control Panel dan pilih Power Options. Korang boleh memilih sama ada untuk menggunakan pilihan Balanced, Power Saver atau pun Custom (Change Plan Settings).

4. Tambah RAM.

Kekurangan RAM juga boleh menyebabkan jangka masa penggunaan bateri berkurang. Ini kerana jika RAM mengalami ‘Low Amount’, CPU akan membuat satu virtual memory didalam hard disk. Jika CPU perlu mengakses virtual memory yang terdapat didalam hard disk tersebut, ia memerlukan sumber kuasa yang banyak.

5. Kurangkan Kecerahan Skrin

LCD screen dan hard disk adalah komponen yang menggunakan kuasa elektrik paling banyak jika dibandingkan dengan komponen lain. Matikan skrin LCD korang jika tidak menggunakannya. Selain itu, korang boleh mengurangkan kecerahan skrin tersebut melalui kekunci tambahan yang terdapat pada laptop. Ia akan mengurangkan penggunaan bateri dan dapat menjaga mata korang juga.

6. UnPlug Peranti Luaran (External Device).

Penggunaan external hard disk, USB drive, USB keyboard dan USB mouse, adalah salah satu punca yang mempercepatkan lagi pengurangan kuasa bateri. Jadi, kalau nak guna dalam jangka masa yang lama, unplugkan ia. Kalau boleh mouse tue, tak payah la cucuk, pakai touchpad je.

7. Matikan Aplikasi Yang Tidak Perlu.

Pastikan anda mematikan aplikasi yang tidak digunakan untuk mengurangkan bebanan kepada CPU. Lebih banyak bebanan CPU, lebih banyak kuasa bateri digunakan. Semak pada System Tray untuk memastikan aplikasi yang perlu sahaja. Selain itu, Elakkan penggunaan aplikasi yang memerlukan pemprosesan yang tinggi. Bermain permainan yang memerlukan grafik, audio, RAM, dan kekunci harus dielakkan semasa dalam mode bateri.

Jika anda suka dengan tips ini sila like dan share- admin Izz Technology.

Untuk Pertanyaan Lebih Lanjut Sila Berurusan Dengan Pakar Komputer Anda di:

Izz Technology Enterprise.
B10, Tingkat 1 Desa Samudera,
Jln Sg Lembing, Indera Mahkota,
25200 Kuantan Pahang.
Tel: 09-5722174

1 ulasan: